Wednesday, July 18, 2007

بیوگرافی آنجلینا جولی





زندگینامه هنری آنجلینا جولی
نام : آنجلینا جولی ویت
تولد : چهارم ژوئن سال ۱۹۷۵ درلس آنجلس
پدر : جان ویتJon Voight
مادر : مارچلین برترندMarchelin Bertrand
همسر : در حال حاضر براد پیت
مشخصه : چشمان درشت و گیرا و لبهای برجسته

به گفته بسیاری از بزرگان سینمای هالیوود آنجلینا بازیگر بزرگی است اما ای کا ش کمتر به هرزگی در فیلم هایش می پرداخت.

بعد از لیو تایلر (Live Tyler) آنجلینا جولی تنها هنر پیشه زن نسل خود است که به خاطر لبهایش که آن را از پدرش به ارث برده است شهرت دارد.
آنجلینا جولی ویت فرزند دو هنرپیشه معروف جان ویتJon Voight و مارچلین برترندMarchelin Bertrand در چهارم ژوئن سال 1974 درلس آنجلس به دنیا آمد .
پس از جدایی والدینش مادرش سرپرستی او را به عهده گرفت . پیش از آنکه برای همیشه در نیویورک ساکن شود به همراه مادر و برادرش به شهرهای مختلف از جمله لندن نیویورک و لس آنجلس سفر کرده و در ضمن این مسافرت ها به عنوان یک مدل حرفه ای در شوها شرکت می کرد .
پس از اقامت در نیویورک وارد آموزشگاه تئاتر لی استارزبرگ و پس از آن دانشگاه نیویورک شد .در همین هنگام بازی در تئاتر را به صورت حرفه ای آغاز کرد .



این هنر به زودی اولین فیلم سینمایی خود را با ایفای نقش کوچکی در سال 1993 درفیلم کبرا
در فیلم آبه د در سال 1995 با بازی در Hacker ها توانست نشان دهد که قابلیت های هنری فراوانی در او وجود دارد .Train spottingبا فیلم ساخته جانی لی میلJonny Lee Miller او رسما" به عنوان یک هنرپیشه هالیوود شناخته شد و همین فیلم نیز سبب آشنایی وی با میلر و ازدواج کوتاه مدت آنها شد .
پس از مدتی باحضور در فیلم های متوسط سر انجام جولی توانست با بازی در نقش همسر جورج والاس (Georg Wallace) در فیلم سینمایی تلویزیونی با همین نام در سال 1997 جایزه جهانی گلدن گلاب را ببرد .
با بازی در نقش اول فیلم گیا Gia ساخته شرکت HOB و نامزدی اسکار به عنوان بهترین نقش اول زن جولی تبدیل به یک سوپر استار در دنیای هالیوود شد .
به زودی با شرکت در برنامه های تلویزیونی و مطبوعات پاسخگوی جزئی ترین مسائل زندگی اش از خالکوبی های بدنش گرفته تا موضوعاتی در مورد پدر معروفش و حتی ازدواج کوتاه مدتش شد .
از این پس آنجلینا نقش های بسیار مهمتری در پروژه های بزگتری را پذیرفت.
در سال 1998 در فیلم بازی با دل Playing by Heart در کنار کادر حرفه ای اعم از شون کانریSean connery- جینا رولندزGena Rowlands- آنتونی ادواردAnthony Edwards – جیلیان اندرسونGillian Anderson – رایان فیلیپRyan Philippe و مبدلاین استوMadeline Stowe بود حضور یافت .
یکسال بعد با بازی در Pushing tin ساخته مایک نیوال Mike Newell باز هم نام او در کنار بزرگانی همچون جان کوزاکJohn Cusack – بیلی باب تورنتونBilly Bob Thornton – و کیت بلانشتCate Blanchett قرار گرفت.
گر چه فیلم به موفقیت مالی و هنری دست نیافت اما سبب نشد که به نام هنری و حرفه ای جولی که توانسته بود در مدت زمان کوتاهی به آن دست یابد حتی کوچکترین صدمه ای وارد شود .
در سال 2000 برای بهترین نقش مکمل در فیلم دختر از هم گسیخته Girl Interrupted و بازی در نقش یک بیمار روحی بالاخره توانست جایزه اسکار را از آن خود کند. یکسال بعد آنجلینا زندگی مشترک خود با بیلی باب تورنتون را شروع کرد .
در سال 2000 وی به عنوان بانوی صحنه ها برنده جایزه miss world شد اما آن را نپذیرفت . آنجلینا در فیلم های فراوانی به ایفای نقش پرداخته است که از جمله ی آنها می توان به فیلم جنایی سرقت در شصت ثانیه Gone in sixty secondsاشاره کرد .او در این فیلم در نقش یک سارق اتومبیل همبازی هنرپیشه ی صاحب نامی همچون نیکلاس کیج است .
هم چنین در فیلم گناه کبیرهOriginal Sin در نقش عروس بد کاره ی کوبان تایکون با بازی آنتونیو باندراسAntonio Banderas ظاهر شده است .
اگر چه جایزه بانوی شایسته 2000 را نپذیرفت اما در سال 2001 هنگامی که در مهجم مقبره Tomb Raider و در نقش لارا کرافت Lara Craftکه اقتباسی از سری بازی های ویدئویی بود ظاهر شد دیگر نمی توانست از قبول این جایزه امتناع کند .
پس از درخشش در مهاجم مقبره: گهواره ی زندگی (Tomb Raider: Cradle of life2003) به عنوان بهترین هنر پیشه از سوی بینندگان انتخاب شد .
فیلم زندگی یا چیزی شبیه به آن (Life or something like it 2002) که یک داستان کمدی رمانتیک بود نیز از سوی منتقدان و بینندگان به عنوان یکی از بهترین نقش های آنجلینا پذیرفته شد .
در هجدهم جولای سال 2002 آنجلینا و بیلی باب تورنتون خواستار جدایی از یکدیگر شده و ادعا کردند که داراییشان تا بعد از به فرزندی پذیرفتن کودکی دیگر به هم تعلق نخواهد داش
اما این تصمیم شتابزده ی آنها عملی نگشت . در سال 2003 پس از این اتفاقات آنجلینا در نقش یک دختر ثروتمند در فیلم Beyond Bordres ظاهر شد .
اما سال 2004 به دلیل حضور او در فیلم های اسکندر بزرگ Alexander the great ساخته ی الیور استون Oliver Stone در نقش مادر اسکندر مقدونی با بازی کولین فارل Colin Farrell و نیز همبازی شدن با برنده ی جایزه ی اسکار جینت پالترو Gwyneth Paltrow در کاپیتان اسکای : دنیای فردا Sky captain: The world of tomorrow و هم چنین فیلم گرفتن جانها Taking Lives و بازی در نقش افسرارشد FBI سال بسیار پر ثمری را گذراند
سرانجام جولی سال 2004 را با قرض دادن صدایش به شرکت انیمیشن سازی Dream Work در فیلم داستان کوسه Sharks tale به پایان رساند .
آنجلینا جولی ژانویه ی 2005 را با فیلم آقآ و خانم اسمیت آغاز خواهد کرد.
فیلم شناسی آنجلینا جولی
Cyborg 2 (1993) 2 سیبرگ
Without Evidence (1995)
Hackers (1995) هکر ها
Mojave Moon (1996)
Love Is All There Is (1996)
Foxfire (1996)
Playing God (1997)
George Wallace (1997) جرج والاس
Hell's Kitchen (1998)
Gia (1998) جیا
Pushing Tin (1999)
Playing By Heart (1999) بازی با قلب
Hell's Kitchen (1999)
Girl, Interrupted (1999) دختر از هم گسیخته
The Bone Collector (1999) کلکسیونر استخوان
Gone in 60 Seconds (2000) سرقت در 60 ثانیه
Original Sin (2001) گناه کبیره
Lara Croft: Tomb Raider (2001) تامب ریدر
Life or Something Like It (2002) زندگی و چیزی شبیه آن
Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life (2003) تامب ریدر 2
Beyond Borders (2003)
Taking Lives (2004)
Sky Captain and the World of Tomorrow (2004) فرمانده آسمانها
Shark Tale (2004) داستان کوسه
Alexander (2004) اسکندر
Mr. and Mrs. Smith (2005) آقا و خانم اسمیت
The Good Shepherd (2006) شگرد خوب
Beowulf (2007) گرگ زیبا

No comments: